donderdag 1 april 2010

"Een gitaar is meer dan een opgepepte banjo'



“Een gitaar is meer dan een opgepepte banjo”

Paul ‘Shorty’ Van Camp speelt al 40 jaar gitaar, staat op en gaat slapen met muziek en heeft nooit muziekschool gevolgd. Toch is hij erin geslaagd te groeien tot een fenomenale gitarist die met zijn heavy-metalband Killer op Graspop speelde en in de jaren ’80 in gans Europa. Net voor een verrassingsoptreden maakt hij even tijd om te vertellen over zijn keuze van gitaren en materiaal.

Koop je alleen gitaren die je mooi vindt of komt er wat meer bij kijken?
Natuurlijk moet de gitaar die ik koop mooi zijn, het blijft voor mij het mooiste instrument dat er is. Een gitaar moet voor mij eigenlijk een zangstem zijn met warmte, gevoel, vreugde, droevigheid en agressie. Alles moet uitgedrukt worden met de gitaar, zowel een schreeuw als een ingetogen moment. Maar ik maak lang op voorhand mijn keuze. Ik zoek dingen op over het bepaalde model dat ik wil kopen. Het is ook heel belangrijk om de gitaar die je wilt op voorhand te testen, zodat je kan voelen of de gitaarnek goed in je vingerst ligt. Anders zal die gitaar snel in de vergeethoek staan, vrees ik. Dat is ook het grootste gevaar van kopen op het internet: daar kan je niets vasthouden. Ik blijf vooral weg van goedkope merken en kijk eerder uit naar gerespecteerde en duurdere merken. Daarvan kan je zeker zijn dat die hun kwaliteit behouden. De bedrading van zo’n gitaar verslijt niet!

Koop je vaak materiaal op het internet? Gitaren alvast niet veronderstel ik.
Het internet is echt een openbaring! Ik koop geregeld dingen via het internet, maar dan wel als ik ze eerst kan gaan testen. Dan durf ik wel een gitaar te kopen, als de verkoper mij kan garanderen dat ik ze eerst kan proberen. Dat is dan natuurlijk geen nieuwe meer. Maar waarom nieuw materiaal kopen als er koopjes te vinden zijn op het internet of ergens anders tweedehands? Er zijn veel mensen die een enorm goeie gitaar kopen maar door gebrek aan tijd of talent al snel verkopen terwijl die gitaar of versterker nog bijna nieuw is.

Tegenwoordig zijn de effecten die de band Muse gebruikt erg in trek. Ben jij daar voorstander van?
Vroeger gebruikte ik quasi geen effectenpedalen en liet ik mijn versterker, gitaar en vingers het werk doen. De laatste jaren heb ik wel enkele pedaaltjes omdat ik in mijn coverband diverse klanken moet creëren om verschillende stijlen aan te kunnen. Een Wah wah-pedaal en een Delay-pedaal (soort van echoklank, nvdr.) heb ik altijd wel gehad. Enorme en dure effectenbakken zijn nooit aan mij besteedt, die helpen uiteindelijk de ware klank en de ziel van de gitaar de kloten. Ik blijf erbij dat je geluid voor 80% in je eigen vingers zit en niet in elektronica.

Als je een nieuwe gitaar koopt, laat je er dan nog veel aan veranderen?
Als ik een gitaar koop, laat ik in principe weinig of niets veranderen. Je kiest voor een bepaald merk en type en zijn typische karakteristieken die de fabrikant voorziet. Deze moeten zo blijven, vind ik. Je koopt toch ook geen Mercedes om er dan een BMW-motor in te monteren. Als ik een tweedehands gitaar koop en er is iets aan kapot of versleten dan laat ik deze herstellen met liefst zo origineel mogelijke wisselstukken om de klank zo weinig mogelijk te beïnvloeden.

Wat is je mening over gitaarbeurzen? Is het goed om daar gitaren te kopen?
Ik ga wel vaak naar gitaarbeurzen maar zeker nooit om gitaren te kopen, die zijn daar te duur voor wat ze nog waard zijn. Gitaarboeken daarentegen kun je daar wel voor een prikje kopen. Daar spaar ik ook namelijk in.

Welke gitaarheld heeft het meeste invloed gehad op jou?
Goh, eigenlijk heb ik niet één gitaarheld. Soms durf ik wel eens wisselen tussen Michael Schenker, Frank Marino of Joe Bonamassa. Maar ik denk dat Jimi Hendrix toch het meeste invloed heeft gehad op mijn gitaarklank. Hij heeft ervoor gezorgd dat een gitaar meer is dan een opgepepte banjo, waar iedereen hem ongetwijfeld nog dankbaar voor is.

Zelfstemmende robotgitaar niet voor echte muzikanten

Zelfstemmende robotgitaar niet voor echte muzikanten

JA

Steven De Jaeger

Deze verkoper van muziekgigant Keymusic vindt de robotgitaar die een jaar geleden door Gibson werd uitgebracht een nutteloze uitvinding. Hij denkt dat muzikanten die zo’n gitaar in hun collectie hebben, lui gaan worden. Volgens hem geeft het nieuwe mechanisme geen meerwaarde aan het spelcomfort. Steven De Jaeger: “De robotgitaar is een vernieuwend concept, maar ik stel mij wel vragen bij de kwaliteiten van de gitarist als hij zijn gitaar niet meer handmatig wilt stemmen.”

“Het enige verschil tussen een robotgitaar en een gewone gitaar is het mechanisme waardoor de gitaar zichzelf kan stemmen. Dat is jammer, want de gitaar met zo’n mechanisme kost minstens € 500 meer dan een gewone gitaar. En naargelang de kleur van die gitaar kan dat nog enkele honderden euro’s oplopen. Met dat extra geld kan je al een gitaar kopen van betere kwaliteit. De kwaliteit van de robotgitaar is dus niet beter als hetzelfde model zonder dat mechanisme. Als je met die robotgitaar naar een andere kamer gaat waar de temperatuur anders is, zal zij ook nog steeds ontstemmen zoals alle andere gitaren.

Als je moet optreden en al je nummers zijn in verschillende stemmingen geschreven, is het misschien handig dat je gewoon aan een knop moet draaien en dat je gitaar dan stemt in de gewilde stemming. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat je gitaar nog soepel speelt zonder
aangepaste snaren en een aangepaste afstelling. Als je je gitaar twee tonen lager stemt, ben je wel verplicht om in zo’n situatie meerdere gitaren bij te hebben.

Ik vind het zeker niet revolutionair. Er is blijkbaar wel een markt voor maar volgens mij blijven de meeste gitaristen trouw aan hun gitaar zonder al die nieuwe techniek en gitaristen zitten hier volgens mij niet op te wachten. 90% van wat je op podia ziet, zijn modellen die hun intrede maakten in de jaren ’40 zoals de Gibson Les Paul, de Telecaster en Stratocaster van Fender en gitaren met een hollow body. Dat bewijst dat gitaristen tot op vandaag nog zeer conservatief zijn en dat zal volgens mij niet veranderen door deze uitvinding.”


“Met dat extra geld kan je een betere gitaar kopen.”

NEE

Frederik Van de Wyngaerde

Frederik werkt in Musicplanet Piens in Deinze en denkt hier anders over. Hij maakt zich helemaal geen zorgen en is ervan overtuigd dat er heel veel tijd kan worden uitgespaard als de gitarist aan een knopje moet draaien om zijn gitaar juist te stem men. Frederik Van de Wyngaerde: “Het spelcomfort is niet beter maar de gitaar stemt zichzelf waardoor de muzikant veel tijd kan winnen. Dat lijkt mij alleen positief dus d at heeft niets te maken met luiheid.”

“De uitvinder van dit mechanisme, Chris Adams, heeft 10 jaar aan dit concept gewerkt om het zo licht en zo stevig mogelijk te maken. Zo’n gitaar is wel duurder maar het is zijn prijs echt waard omdat Adams geslaagd is in zijn opzet. Je kan natuurlijk met die extra € 500 een duurdere gitaar kopen, maar dan moet je jezelf afvragen of die gitaar aanzienlijk beter is in vergelijking met die robotgitaar. Elke gitaar ontstemt als je wisselt van ruimte maar dat zal nooit veranderen. De robotgitaar is wel op enkele seconden gestemd in vergelijking met een normale gitaar.

Nog een groot voordeel is dat je tijdens optredens zeer makkelijk tussen verschillende stemmingen kan kiezen. Sommige stemmingen verschillen zo hard van elkaar dat het langer duurt om je gitaar te stemmen, hiervoor is die gitaar dus perfect. De robotgitaar past zich ook automatisch aan als je dunnere of dikkere snaren op je gitaar legt. Ik zit ondertussen al zo lang in het vak dat ik weet hoe lastig het soms is om vijf gitaren en een grote versterker elke keer in en uit te laden voor een optreden. Waarom zou je drie gitaren meenemen als het allemaal in één gitaar zit?

Het is niet zo’n groot succes als de legendarische Gibson Les Paul, maar de mensen die een robotgitaar gekocht hebben zijn heel blij met hun aankoop. Het mechanisme is zeer stevig en zal lang kunnen meegaan. De oude rotten in het vak zullen geen robotgitaar in huis halen, maar
voor de nieuwe generatie is het sterk aan te raden als die tijd wil besparen.”


“Waarom drie gitaren meenemen als het allemaal in één gitaar zit?”