
“Een gitaar is meer dan een opgepepte banjo”
Paul ‘Shorty’ Van Camp speelt al 40 jaar gitaar, staat op en gaat slapen met muziek en heeft nooit muziekschool gevolgd. Toch is hij erin geslaagd te groeien tot een fenomenale gitarist die met zijn heavy-metalband Killer op Graspop speelde en in de jaren ’80 in gans Europa. Net voor een verrassingsoptreden maakt hij even tijd om te vertellen over zijn keuze van gitaren en materiaal.
Koop je alleen gitaren die je mooi vindt of komt er wat meer bij kijken?
Natuurlijk moet de gitaar die ik koop mooi zijn, het blijft voor mij het mooiste instrument dat er is. Een gitaar moet voor mij eigenlijk een zangstem zijn met warmte, gevoel, vreugde, droevigheid en agressie. Alles moet uitgedrukt worden met de gitaar, zowel een schreeuw als een ingetogen moment. Maar ik maak lang op voorhand mijn keuze. Ik zoek dingen op over het bepaalde model dat ik wil kopen. Het is ook heel belangrijk om de gitaar die je wilt op voorhand te testen, zodat je kan voelen of de gitaarnek goed in je vingerst ligt. Anders zal die gitaar snel in de vergeethoek staan, vrees ik. Dat is ook het grootste gevaar van kopen op het internet: daar kan je niets vasthouden. Ik blijf vooral weg van goedkope merken en kijk eerder uit naar gerespecteerde en duurdere merken. Daarvan kan je zeker zijn dat die hun kwaliteit behouden. De bedrading van zo’n gitaar verslijt niet!
Koop je vaak materiaal op het internet? Gitaren alvast niet veronderstel ik.
Het internet is echt een openbaring! Ik koop geregeld dingen via het internet, maar dan wel als ik ze eerst kan gaan testen. Dan durf ik wel een gitaar te kopen, als de verkoper mij kan garanderen dat ik ze eerst kan proberen. Dat is dan natuurlijk geen nieuwe meer. Maar waarom nieuw materiaal kopen als er koopjes te vinden zijn op het internet of ergens anders tweedehands? Er zijn veel mensen die een enorm goeie gitaar kopen maar door gebrek aan tijd of talent al snel verkopen terwijl die gitaar of versterker nog bijna nieuw is.
Tegenwoordig zijn de effecten die de band Muse gebruikt erg in trek. Ben jij daar voorstander van?
Vroeger gebruikte ik quasi geen effectenpedalen en liet ik mijn versterker, gitaar en vingers het werk doen. De laatste jaren heb ik wel enkele pedaaltjes omdat ik in mijn coverband diverse klanken moet creëren om verschillende stijlen aan te kunnen. Een Wah wah-pedaal en een Delay-pedaal (soort van echoklank, nvdr.) heb ik altijd wel gehad. Enorme en dure effectenbakken zijn nooit aan mij besteedt, die helpen uiteindelijk de ware klank en de ziel van de gitaar de kloten. Ik blijf erbij dat je geluid voor 80% in je eigen vingers zit en niet in elektronica.
Als je een nieuwe gitaar koopt, laat je er dan nog veel aan veranderen?
Als ik een gitaar koop, laat ik in principe weinig of niets veranderen. Je kiest voor een bepaald merk en type en zijn typische karakteristieken die de fabrikant voorziet. Deze moeten zo blijven, vind ik. Je koopt toch ook geen Mercedes om er dan een BMW-motor in te monteren. Als ik een tweedehands gitaar koop en er is iets aan kapot of versleten dan laat ik deze herstellen met liefst zo origineel mogelijke wisselstukken om de klank zo weinig mogelijk te beïnvloeden.
Wat is je mening over gitaarbeurzen? Is het goed om daar gitaren te kopen?
Ik ga wel vaak naar gitaarbeurzen maar zeker nooit om gitaren te kopen, die zijn daar te duur voor wat ze nog waard zijn. Gitaarboeken daarentegen kun je daar wel voor een prikje kopen. Daar spaar ik ook namelijk in.
Welke gitaarheld heeft het meeste invloed gehad op jou?
Goh, eigenlijk heb ik niet één gitaarheld. Soms durf ik wel eens wisselen tussen Michael Schenker, Frank Marino of Joe Bonamassa. Maar ik denk dat Jimi Hendrix toch het meeste invloed heeft gehad op mijn gitaarklank. Hij heeft ervoor gezorgd dat een gitaar meer is dan een opgepepte banjo, waar iedereen hem ongetwijfeld nog dankbaar voor is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten